Proč neděláme zadarmo a proč vy byste také neměli

Proč neděláme zadarmo a proč vy byste také neměli

Poskytujete kreativní služby? Pak se vám určitě občas ozve zákazník, který má specifickou představu o spolupráci:

  • Osloví několik firem a freelancerů;
  • pošle zadání, které chce vypracovat;
  • vybere si (možná);
  • a pak zaplatí (možná).

Kreativní soutěže

Jasně, není to úplně neobvyklý způsob. Zejména větší firmy a státní instituce výběrová řízení milují. Ze začátku je to nic nestojí.

V některých případech ani nemají jasnou představu, kolik by to vlastně mělo stát. Tímto způsobem si mohou zjistit, jak se pohybují ceny. A jestli má vůbec smysl to realizovat.

Za skicovné

Naštěstí soutěže zdarma nejsou pravidlem. S některými zákazníky se dohodnete na zaplacení skicovného, pokud si vaše dílo nevyberou. To je férový způsob, protože víte, že si vaší práce cení.

Jak obstát v konkurenci

Někdy se může zdát, že poskytovatelů služeb je mnoho. Že si zákazníci mohou diktovat podmínky. Že mohou požadovat, aby profesionál nejdřív něco zdarma vytvořil.

V mnoha případech tomuto nátlaku grafici, vývojáři, copywriteři a další profesionálové opravdu podlehnou. To samozřejmě některé zákazníky utvrzuje v tom, že tento přístup je v pořádku. Mnoho zákazníků to praktikuje s oblibou a opakovaně.

Existují dokonce rady, které vás budou přesvědčovat, že když nějakou zakázku chcete, že ji máte dělat klidně zadarmo. To je blbost.

Zákazník se nemůže rozhodnout

My v grafikli si myslíme, že to je špatný přístup. Zákazník nemá požadovat práci zadarmo jen proto, že má rozhodovací paralýzu a nedovede si vybrat.

Klient si samozřejmě může vybírat z mnoha kreativních profesionálů a to je dobře. Zároveň profesionálové dnes běžně sdílí svoji práci. Jejich portfolio je veřejně dostupné.

Takže si zákazník může udělat představu. Když chce.

V hlavní roli strach

Chápeme podnikatele-začátečníky, kteří mají strach. Kteří se bojí dát peníze za něco, co se jim třeba nebude líbit.

Jenže takové už je podnikání. I proto se často mluví o riziku podnikání.

Nejlepší a nejlevnější je oxymoron

Také jsme kdysi s podnikáním začínali. Také jsme si mysleli, že nebudeme za nic platit dopředu.

Ať dodavatelé ukážou, co umí. My si pak vybereme. Nejlépe toho nejlepšího a nejlevnějšího.

Jediná nevýhoda je, že se tato kombinace na naší planetě nevyskytuje.

Ti, kteří na tuto hru přistoupí, nebudou ti nejlepší. A dost často ani ti nejlevnější.

Nemusíte darovat svoje nejlepší nápady

Ano, přiznáváme, že není vždy jednoduché odmítnout zákazníka. Nepřistoupit na jeho podmínky. Mohou se vyskytnou pochyby.

Co kdyby? Co kdybychom pro tentokrát udělali výjimku? Udělali něco zadarmo, protože je to tak významný zákazník, který má právo požadovat speciální přístup.

Nechcete zjistit, že jste bláznivou soutěž o nejlevnější služby vyhráli. Nechcete se chlubit tím, že níž už nikdo nejde.

Ten tlak je obrovský. Ale není nutné mu podléhat.

Proč neděláme zadarmo

Klidně přiznáme, že v grafikli neděláme všechno. Děláme jen to, co umíme dobře a co je dobré pro klienty. A protože víme, s čím zákazníkům pomůžeme, nemusíme si nic dokazovat.

Nemusíme soutěžit, jestli navrhneme nejlepší a nejlevnější logo. Nebo nejlepší a nejlevnější firemní identitu. Nebo nejlepší a nejlevnější stránky.

Víme, co umíme a zákazníkům to na rovinu řekneme.

Hledáte kreativní agenturu a nejste si jisti?

Je to tedy špatně, když jste zákazník a nevíte přesně, co chcete?

Ne, nejste sami. Je to docela běžné.

Chtít po zákaznících, aby dopředu dodali přesný soupis požadavků, může jen někdo, kdo nikdy nepodnikal.

Proto nabízíme bezplatnou konzultaci, během které s vámi probereme vaše potřeby. A pokud zjistíme, že nejsme ti praví, řekneme vám to na rovinu. A třeba doporučíme někoho vhodnějšího.

Tak se ozvěte.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními

nebo nám napište něco hezkého. Děkujeme!

Přihlaste se k odběru novinek.

© 2019 – 2024 Colorbee, s.r.o.

Designed by grafikli.cz in Prague