Jak správně vybrat firemní barvy

Jak správně vybrat firemní barvy

Ať už máte úspěšně fungující společnost nebo právě startujete zbrusu nový startup, správné firemní barvy mohou pomoct vaší značce uspět.

Průzkumy mezi spotřebiteli ukazují, že přes 90 % považuje barvu za rozhodující faktor při výběru konkrétního výrobku. Většina lidí si udělá počáteční názor během pouhých 90 sekund.

V tomto článku vám pomůžeme s rozhodnutím, jak si vybrat správné barvy pro vaši značku.

Proč jsou firemní barvy důležité

První dojem je rozhodující. A v případě vaší značky to platí dvojnásob, protože firemní barvy jsou pravděpodobně to první, co vaši zákazníci uvidí. Barvy nejen vyvolávají emoce a pocity, ale mohou také sdělovat určité informace. Zákazníci si o vaší značce často vytvoří první dojem, aniž by věděli, co jim vaše firma konkrétně nabízí.

Barvy tedy nejen odlišují vaši značku od značek konkurentů, ale pozitivně nebo negativně ovlivňují náladu spotřebitelů. Tím pomáhají utvářet unikátní příběh vaší značky.

Psychologie barev

Ještě než se ponoříme do detailů jednotlivých barev je důležité si říct, že každý jedinec může barvu vnímat jinak. A to ani nemluvíme kulturách, kde například někde může bílá znamenat svatbu, ale v jiné kultuře se používá jako barva smuteční.

Hodně také záleží na odvětví ve kterém vaše značka působí. A v neposlední řadě i na věku a pohlaví cílové skupiny. Všechny tyto aspekty je nutné vzít v úvahu, než se rozhodnete pro firemní barvy, které vás budou reprezentovat. Nezapomeňte, že se jedná o dlouhodobý proces.

Výhody psychologie barev

Osobnost vaší značky je důležitá a správný výběr barev vám přinese spoustu výhod:

Skvělý první dojem

Pečlivé vybrané barvy zaujmou návštěvníky vašich stránek, pomohou vám vytvořit skvělý první dojem a mají potenciál získat věrné zákazníky pro vaši značku.

Jasné sdělení

Design webových stránek by měl zákazníkům jasně říct: Jste tady správně. Pokud nemluvíte jazykem, kterým mluví vaši potenciální zákazníci, může se váš produkt ztratit v moři konkurence. A to bez ohledu na to, jak je kvalitní.

Udržení stávajících zákazníků a získání nových

Díky chytrému použití barev můžete zvýšit počet e-mailových registrací, inspirovat stálé zákazníky a dát lidem důvod, aby se o vaši značku podělili s rodinou a přáteli.

Nezapomeňte však, že psychologie barev je úzce spjata se vzpomínkami a zážitky. Pokud měl například někdo příjemný zážitek, když měl na sobě žluté tričko, dobře se najedl ve fastfoodu se žlutými oblouky nebo bydlel v domě se žlutými stěnami, pak u něj může žlutá barva vyvolat radost na základě vzpomínkové asociace.

Význam jednotlivých barev

Červená

Červená

Je spojována se vzrušením, energií nebo nebezpečím. Je také známá jako barva lásky a vášně.

Zelená

Zelená

Barva přírody, často se používá k vyjádření udržitelnosti. Oblíbené je také její použití ve financích ve spojení s prestiží a bohatstvím.

Modrá

Modrá

Nebe a voda. Loajalita, věrnost a stabilita. Má zklidňující a relaxační účinky.

Žlutá

Žlutá

Je veselá, optimistická a energická. Je to barva spojená s hravostí a radostí.

Černá

Černá

Elegantní a sofistikovaná. Formální a luxusní, ale v naší kultuře také může vyjadřovat smutek.

Bílá

Bílá

Barva čistoty. Vyjadřuje jednoduchost a nevinnost, často se používá pro vyjádření minimalismu.

Oranžová

Oranžová

Vyjadřuje nadšení a emoce. Vyzařuje vřelost, radost a vitalitu. Je kreativní a povznášející zároveň.

Růžová

Růžová

Barva ženskosti, která je také přátelská, sentimentální a romantická.

Fialová

Fialová

Královská a majestátní. Může působit duchovně a tajemně. Ztělesňuje sílu a prestiž.

Hnědá

Hnědá

Přízemní, stabilní a poctivá. Hnědá barva vyzařuje energii a inteligenci.

Jak vybrat barvu pro vaši značku

Nejprve si ujasněte, jaký příběh vaše značka vypráví. Jaké jsou cíle vaší značky? Jak se má vaše cílová skupina cítit? Vaše barevná paleta musí odpovídat vašim hodnotám a sdělení, které chcete předat.

Přemýšlejte o své značce následujícím způsobem:

Cíle značky

Co přináší vaše značka zákazníkům? Např. spokojenost, bohatství nebo informace.

Cílové publikum

Jaká je vaše cílová skupina a jak chcete, aby se lidé cítili? Pozitivně, sebevědomě nebo inteligentně?

Osobnostní rysy

Je vaše značka zábavná, seriózní nebo inspirativní?

Začněte s primární barvou

Základní barva vaší značky je barva, která je s vaší značkou nejvíce spojována. Vzpomeňte si na charakteristickou modrou barvu IBM nebo červenou barvu Coca-coly.

Pro svou primární barvu hledejte jednu barvu, která na základě významů barev nejlépe ztělesňuje vaši firmu. Abyste našli dokonalý vzhled, můžete experimentovat s různými odstíny a zabarveními vámi zvolené barvy, od svěžích a tmavých po jemné a pastelové, nebo dokonce zářivě neonové.

Vyberte doplňkové barvy

Jakmile budete mít základní barvu, vyberte si k ní dvě až čtyři barvy. Tyto barvy budou doplňovat vaši hlavní barvu a mohou se objevit vedle ní.

Nezapomeňte na neutrální barvy

Při vytváření barev značky je snadné zaměřit se na hlavní barvy a díky tomu přehlédnout ty neutrální. Neutrální barvy jsou však důležité, protože právě ony mají na starosti většinu vaší komunikace (například barvu psaného textu) a budou se objevovat na pozadí většiny vašich aktiv.

Neutrální barvy jsou obvykle bílá nebo černá, často v kombinaci s několika odstíny šedé.

Otestujte barvy

Jakmile si vyberete barvy, umístěte je všechny dohromady a vyzkoušejte je v několika různých kombinacích, abyste se ujistili, že se vzájemně doplňují a vyjadřují sdělení, o které jste usilovali.

Pokud nechcete ztrácet čas, může být lepším řešením kontaktovat dobré grafiky, kteří vám s výběrem správných barev pro vaši značku rádi pomohou.

Používáme cookies pro lepší uživatelský zážitek. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas a zároveň potvrzujete, že jste se seznámil/a s Prohlášením o ochraně osobních údajů.

© 2019 – 2021 Colorbee, s.r.o.

Design by grafikli.cz